ARNO Guraso Elkartea

Mendaro Ikastolako guraso elkartea / AMPA de Mendaro Ikastola

IKASTOLAKO PATIOA ERALDATZEKO PROIEKTUA|Proyecto de transformación del patio escolar

Hurrengo egunetan beste ikastoletako patio eraldatze prosezuei buruzko ereduak jarriko dizkizuegu. Alde batetik, beste ikastetxe batzuetan egindako hausnarketa eta eraldaketa prozesuak ezagutu ahal izango dituzue eta bestetik, hezkuntza munduan espazioek duten garrantzia.

En los próximos días iremos publicando noticias sobre procesos de transformación de los espacios realizados en otras escuelas. Por una parte, para que podías haceros una idea de lo que se está haciendo en otros sitios, y por otra para que vayamos viendo la importancia que tienen los espacios en el mundo educativo.

2022/02/01

Jolastoki aktibo eta inklusiboak. Gobierno Vasco | Patios activos e inclusivos. Eusko Jaurlaritza

Eskoletako jolastokiak eraldatzeko proiektu inklusibo eta parte-hartzaileek, hain zuzen, birplanteatu egiten dute eskolako jolastokien irudi tradizionala, eta erronka jotzen dute, jolastokiak benetan izan daitezen ikaskuntza, jolasa, mugimendua eta kalitatezko harremanak eta esperientziak eraikitzeko gune inklusiboak, betiere oinarritzat harturik berdintasuna eta aniztasunarekiko errespetua.

Los proyectos inclusivos y participativos de transformación de patios escolares replantean y desafían la imagen tradicional del patio de la escuela para que funcionen realmente como espacios inclusivos para el aprendizaje, el juego, el movimiento y la construcción de relaciones y experiencias de calidad basadas en la igualdad y el respeto por la diversidad.

2022/02/01

Aranzadiko jolasleku “inklusiboa eta hezitzailea”, ofizialki estreinatuta

Iturria: https://goiena.eus/ Jone Olabarria

Aranzadi ikastolak egubakoitzean inauguratu zuen atzeko patio berritua, 2017an abiatutako prozesuan modu batera edo bestera lagundu duten bidelagunei esker ona adierazteko ekitaldi “xume” batekin. Duela ia bost abiatutako, eta auzolanean garatu duten, proiektua da atzeko patioan jolasleku “inklusibo eta hezitzailea” sortzearena.

https://goiena.eus/bergara/1643628674941-aranzadiko-jolasleku-inklusiboa-eta-hezitzailea-ofizialki-estreinatuta

2021/12/13

Beste eskolako patio bat posible da

Iturria: https://www.eitb.eus/es/radio/radio-euskadi/programas/distrito-euskadi/detalle/8507594/otro-patio-escolar-es-posible/

Familiek gero etasensibleagoak dira beren seme-alabek jolasten duten eskola-jolastokien diseinuarekiko eta banaketarekiko. Gure ‘Irakasleen Brigada’ n egungo beharrei eta espazio inklusiboak, berdintasunezkoak eta iraunkorrak lortzeko ezarri beharreko irizpideei heltzen diegu.

Hezkuntza-komunitateetan gero eta mugimendu handiagoa dago, eskola-jolastokiak gune inklusibo, berdintasunezko, iraunkor eta natural bihur daitezen sustatzeko. Ikastetxeen behar pedagogikoei erantzungo dien diseinu- eta eraikuntza-eredu baterantz urratsak egitea tokatzen da, espazioaren banaketatik ekipamenduetara. Gaur egun denok onartzen dugu haurrek hainbat hamarkadatan espazio nagusia pilota-jokoekin okupatu dutela (joko-modalitate hedakorrak eta inbaditzaileak), eta neskak, berriz, leku periferikoetan mantendu direla, jarduera estatikoagoak eta pasiboagoak eginez.

Zer esku-hartze mota egiten ari dira? Patxi Galarraga hirigintza inklusiboan aditua den arkitektoarekin erantzun nahi dugu. Projekta Urbes azterlanean hainbat ikuspegitatik heltzen diote gai horri: generoa, osasuna eta iraunkortasuna.

Inola ere ez dugu lotu behar jolastokia aisialdiko edo atsedeneko uneekin soilik; sozializaziorako eta ikaskuntzarako guneak ere badira. Gai horri buruz hitz egin genuen gure irakasle brigadarekin: Arantza Conde, irakasle emeritua; Jone Martínez, filosofiako irakaslea, eta Peio Salazar, matematikako irakaslea.

“Otro patio escolar es posible”

Fuente: https://www.eitb.eus/es/radio/radio-euskadi/programas/distrito-euskadi/detalle/8507594/otro-patio-escolar-es-posible/

Las familias son cada vez más sensibles al diseño y distribución de los patios escolares en los que juegan sus hijos e hijas. En nuestra ‘Brigada de docentes’ abordamos las necesidades actuales y los criterios a implementar para lograr espacios inclusivos, igualitarios y sostenibles.

Existe un movimiento creciente en las comunidades educativas para promover la transformación de los patios escolares en espacios inclusivos, igualitarios, sostenibles y naturales. Toca dar pasos hacia un modelo de diseño y construcción  que responda a las necesidades pedagógicas de los centros educativos, teniendo en cuenta desde la distribución del espacio a los equipamientos. A nadie se le escapa que los niños han ocupado durante décadas el espacio central con juegos de pelota (modalidades de juego expansivas e invasivas), mientras las niñas se han mantenido en los lugares periféricos, realizando actividades más estáticas y pasivas.

¿Qué tipo de intervenciones se están llevando a cabo? Buscamos respuestas con Patxi Galarraga, arquitecto especialista en urbanismo inclusivo. En su estudio Projekta Urbes abordan este asunto desde diferentes perspectivas: género, salud y sostenibilidad.

En ningún caso debemos asociar el patio exclusivamente con momentos de ocio o de descanso; también son espacios para la socialización y el aprendizaje. Cuestión sobre la que conversamos con nuestra brigada de docentes: Arantza Conde, maestra emérita; Jone Martínez, profesora de filosofía, y Peio Salazar, profesor de matemáticas.

2021eko azaroaren 25ean

22 colegios de Vitoria tendrán patios más verdes Los centros educativos demandan patios inclusivos, igualitarios, sostenibles y naturales

Una veintena de centros educativos de Vitoria-Gasteiz cambiarán el color gris de sus patios por el verde. Así lo ha anunciado hoy el consistorio, quien ha reservado 180.000 euros en el proyecto de presupuestos de 2022 para esta estrategia.

Desde hace varios años, la comunidad educativa apuesta por hacer de los patios escolares lugares inclusivos, igualitarios, sostenibles y naturales. Así, 22 centros de la ciudad han suscrito un manifiesto demandando la intervención municipal en los centros con patios poco adecuados. Más allá de poder jugar al baloncesto, fútbol u otro deporte, quieren que sean una extensión del aula donde también se trabaje la inclusión y el respeto a la diversidad, la coeducación y la educación medioambiental.

“Compartimos la necesidad de cambiar el gris por el verde y de ponernos a trabajar para alinearnos con esta demanda, dando así respuesta a las necesidades de familias, alumnado y comunidad educativa en general”, ha destacado la concejala de Educación  y Cultura, Estíbaliz Canto.

Fruto de esa demanda, desde el año pasado se han ido dando los pasos previos y necesarios para construir esa estrategia. Así, desde el Centro de Estudio Ambientales se ha analizado la distribución de los patios de todos los centros educativos de la ciudad (tanto públicos como concertados) en función del uso y del material.

El grupo de trabajo trabaja ahora en un catálogo de soluciones, que tomará como modelo de buenas prácticas el proyecto piloto que se inaugurará la semana que viene en la haurreskola Txagorritxu. Además, también se prepara una carta de compromiso con material de formación sobre las especies vegetales, cuidados del césped, presencia de aves y polinizadores, entre otros factores, dirigido a las personas usuarias del centro.

El equipo interdepartamental prepara para el año próximo el proceso de selección y priorización de las escuelas infantiles y los centros educativos y los criterios a aplicar en el mismo.

Iturria: https://www.gasteizhoy.com/vitoria-patios-verdes-colegios/

2021eko irailaren 21an

Gero eta ikastetxe gehiagok erabakitzen dute patioak birpentsatzea| Cada vez son mas los colegios que deciden repensar sus patios

Gipuzkoan:

Soraluze: https://www.soraluze.eus/eu/albisteak/eskolako-patioa-eraberritzeko-proiektua?set_language=eu

Bergara: https://www.bergara.eus/eu/node/16068

Donostia: https://www.diariovasco.com/san-sebastian/amara-berri-patio-inclusivo-20210912075144-nt.html

Bizkaian

Basauri: https://www.elcorreo.com/bizkaia/nervion/basauri-reordena-patios-20210629231753-nt.html

Araban:

Denon eskola elkartea: https://www.noticiasdealava.eus/araba/2021/08/27/patio-colegio-futbol-o-baloncesto/1121975.html

2021ko ekainaren 25an

ZALDIBAR. Amesten Dugun jolastokia eraikitzen

Kaixo guztioi: (ABAJO EN CASTELLANO)
2018an Amesten Dugun jolastokia eraikitzen proiektua abiatu zen. Zaldibarko Eskola Publikoko jolastokia haurren beharretara egokitzeko eraldaketa prozesu baten murgildu ginen. Prozesu honetan, eskola komunitate osoak parte hartu zuen, eta denbora luzez elkarlanean aritu ondoren, eraldaketaren zergatiak markatu eta eraldaketarako irizpideak zehaztu genituen. Gaur egungo jolastokiak gabezi handiak dituela ukaezina da, eta eraldaketak aukera berriak eskeintzen ditu. Jolastoki hezkidetzailea, jolaserako aukera zabalagoa eskaintzen duena eta naturarekin kontaktu handiagoa duena diseinatu genuen. Eraldaketarako prozesuaren erdia egina dago, baina 2019an, Zaldibarko Udal Gobernuak eskolako jolastokia eraldatzeko eta handitzeko proiektua atzera bota zuen. Ordutik, borrokan gaude. Borrokan sinesten dugun proiektu baten alde, borrokan beharrezkoa den proiektu baten alde, borrokan 1000 zaldibartar baino gehiagoren sinadurak batu dituen proiektu baten alde. Borrokan Zaldibarrek eta zaldibartarrok garai berrietara egokitutako espazio bat merezi dugulako.Amesten dugun jolastokia lortzera goaz!!!!!


En 2018 se inició el proyecto *Amesten dugun jolastokia eraikitzen*. Nos sumergimos en un proceso de transformación del patio de la Escuela Publica de Zaldibar, para adaptarlo a las necesidades de lxs niñxs. En este proceso, participó toda la comunidad escolar, y tras mucho tiempo de colaboración, identificamos las causas que hacen necesaria la transformación y definimos los criterios para la misma. Es innegable que el patio actual presenta grandes carencias, y su transformación ofrece un abanico de nuevas posiblidades. Hicimos el diseño de un patio coeducativo, un patio que ofrece una opción de juego más amplia y con más contacto con la naturaleza. La mitad del proceso de transformación ya está realizado, pero en 2019 el Gobierno Municipal de Zaldibar paralizó el proyecto de transformación y ampliación del patio escolar. Desde entonces, estamos luchando por un proyecto en el que creemos, luchando por un proyecto que es necesario, luchando por un proyecto que ha recogido las firmas de más de 1000 zaldibartarras. Luchando porque Zaldibar y lxs zaldibartarras merecemos un espacio adaptado a los nuevos tiempos.Vamos a conseguir el patio que soñamos!!!!!

2021ko maiatzaren 18an eguneratua

La aventura del saber – ¿Cómo está el patio? 14 minutuko bideoa

Covid 19aren pandemiaren ondorioz, kanpoko espazioak eta eskolako jolastokiek dituzten aukera ugariak are gehiago baloratu dira. Espazio horiek, gainera, haurren jolas librerako eta sozializaziorako leku bakarrak bihurtu dira. Baina XX. mende hasierako ikastetxeetako patio handi haiek, lurra eta zuhaitzak zituztenak, zementuzko eta hormigoizko esparru txikiak izatera pasatu ziren. Azken urteotan, hezkuntza-komunitate asko ari dira horiek aldatzea proposatzen. Arkitekturako, pedagogiako eta hezkuntzako profesionalek beren esperientzia kontatu digute bidoean.

Bideoa ikusteko sakatu irudia

La pandemia del Covid 19 ha hecho que se valoren aún más los espacios exteriores y las múltiples oportunidades que presentan los patios escolares. Estos espacios, además, se han convertido en los únicos lugares de juego libre y socialización de los niños y niñas. Pero los grandes patios con tierra y árboles de los colegios de principios del siglo XX pasaron a ser pequeños recintos de cemento y hormigón. En los últimos años, hay muchas comunidades educativas que se están planteando cambiarlos. Profesionales de la arquitectura, la pedagogía y la educación nos cuentan su experiencia.

Pincha en la imagen para ver el vídeo

2021/05/01 eguneratua

“Patis vius, patis coeducatius’, documental sobre el uso de los patios escolares desde la pespectiva de género”

¿Cómo están distribuidos los patios escolares? ¿Quién ocupa gran parte del espacio? ¿Hay alguna actividad que quede marginada? ¿Y algún género? Respondiendo a estas preguntas surge el documental ‘Patis vius, patis coeducatius’, una iniciativa de l’Associació per la Coeducació en colaboración con el centro de innovación Las Naves, Florida Universitària y Caixa Popular.

El documental recoge testimonios de profesionales de diferentes centros educativos, tanto en la observación de los patios como en los procesos de construcción de nuevas infraestructuras que promueven la coeducación.

Está basado en la tesis doctoral de Sandra Molines, profesora de Florida Universitària, y es una invitación a reflexionar sobre lo que ocurre en los patios escolares desde la perspectiva feminista, pero también una ventana abierta a nuevas maneras de jugar y educar más equitativa.

‘Patis vius, patis coeducatius’ pretende ser un instrumento que invite a la reflexión de toda la comunidad educativa (profesorado, alumnado y familias) sobre lo que ocurre en sus patios escolares, ya que en ellos se empiezan a sembrar las desigualdades de género entre niñas y niños.

La directora del documental Sandra Molines explica que ‘tendemos a pensar que el alumnado, cuando sale al patio, juega libremente a lo que quiere y tiende a desarrollar las mismas competencias y habilidades. Pero no es así. Existe una diferente socialización en los juegos y deportes. Por ejemplo el impacto del fútbol o juegos de pelota en niños y niñas. Y afecta de modo distinto al alumnado de distinto sexo”.

Asimismo, otra idea que plasma el documental es que la disposición de las infraestructuras en los patios, con un alto predominio de las pistas deportivas, condiciona una especial jerarquía en los juegos, pudiendo llegar a anular la diversidad de propuestas lúdicas. ‘Un hecho que marca que en nuestros patios se estén practicando diferentes competencias como el dominio y la sumisión respecto de la ocupación de espacios por parte de niñas y niños’, recalca Sandra Molines.

Aunque el objetivo principal del documental es que el profesorado incluya la perspectiva de género en su mirada, análisis y usos del patio, también pretende crear nuevas y mayores sensibilidades respecto del importante papel que tiene este espacio en la socialización del alumnado en un centro educativo.

2021 apirilaren 26an eguneratua

Miren Zumarraga: “Jolastokia toki garrantzitsua da; baita familien arteko harremanak sendotzeko ere”

Guraso.eus orritik hartuta: https://guraso.eus/miren-zumarraga-jolastokia-toki-garrantzitsua-da-baita-familien-arteko-harremanak-sendotzeko-ere/

2021-03-12 guraso

Gasteizko Santa Luzia auzoan kokatuta dagoen Angel Ganivet ikastetxean, jolastokia eraldatzeko proiektua abiatu dute. Irakasleak, ikasleak eta gurasoak buru-belarri ari dira lanean, eta Miren Zumarraga gurasoak eman digu egitasmoaren berri.

Nolatan erabaki zenuten jolastokia eraberritzea?

Eskolak lan handia egiten du hezkidetzaren eta bizikidetzaren alde, eta berdintasun batzorde bat eratu genuen (irakasleen, ikasleen eta gurasoen partaidetzarekin). Gure helburu garrantzitsuenetarikoa jolastokia eraldatzea  zen, eta horrela,  2018-2019 ikasturtean, prozesuari ekitea erabaki genuen.

Aurreko urtean 40 urte bete zituen eskolak eta patioa erabat zaharkitua zegoen. Gainera, futbol zelaiak hartzen zuen eremuaren %80a, eta dena asfaltoz beteta zegoen; ez zegoen zaburik ere. Finean, ikusi genuen banaketa eta diseinua ez zetozela bat egungo beharrekin. Askotan generoak karga handia du; horren adibide da neskak baztertuta geratzen zirela patioko izkina baten. Eta txikienak ere, jolasterako orduan, azkenak izaten ziren zelaia aukeratzen.  Hori guztia aldatzeko lanean hasi ginen. Jolastoki inklusiboago baten bila, elementu naturalekin eta jolasteko, atsedenerako eta sozializaziorako elementu berriekin espazioa eraldatzea erabaki genuen.

Jolas-eremu berriak zein helburu bete behar ditu?

Ikasleen ongizatea eta bizi-kalitatea hobetzea da helburua, eta baita bizikidetza eta aniztasunarekiko errespetua sustatzea ere. Horrez gain, jarduera fisikoa bultzatzea, komunitatearen harremanak estutzea edo natura zaintzea ere badaude gure xedeen artean.

Gurasoen inplikazioa oso handia da proiektuan…

Guretzako hori izan da garrantzitsuena; gu izan gara motorra prozesua mugitzerako orduan. Egia esan, irakasleak beste zeregin batzuk dituzte, eta orain oso lanpetuta daude COVID-19aren gaiarekin. Baina esan behar da lan handia egin dutela lehenengo fasean: hainbat dinamikaren bitartez, ikasleekin ebaluazio bat egin dute haien beharrak eta nahiak zeintzuk diren identifikatzeko.

Honen aurretik ere egin dituzue horrelakoak Ganiveteko gurasoek?

Ez, baina hainbat batzorde ditugu. Nolanahi ere, proiektu honek indar handia eman digu familiei, eta pozik gaude lortu dugun inplikazioarekin. Denona sentitu dugu hau, eta auzolanetan ikusi da hori. Komunitate sentimendua loratu da.

Jolastokia eraberritzeak, orduan, beste onura batzuk ere ekarri ditu…

Bai. Alde batetik, jolastokia bera fisikoki eraldatzeak harrera oso ona izan du: haurrak pozik daude, eta gu ere bai, jakina. Eta bestetik, familien inplikazioa ere lortu dugu. Azken finean, eskolaren parte gara denok –ez bakarrik irakasleak eta ikasleak–. Familiek asko egin dezakete. Jolastokia eskolako espazio oso garrantzitsua da umeen garapenerako; bai jolaserako, bai sozializaziorako eta baita familien arteko harremanak sendotzeko ere.

Esperientzia polita izaten ari da, hortaz?

Bai, zalantzarik gabe. Orain baratza bukatzen ari gara eta hurrengo pausua futbol zelaietako baten ateak kendu eta mural erraldoia marraztea izango da. Horretarako ere familia askoren lana beharko da. Oso pozik gaude, asko dugu egiteko eta esateko, eta elkarlana oso aberasgarria izaten ari da.

Halako prozesu bat abiatzeko ezagutzak ere beharrezkoak izango dira…

Bai. Egia esan, guraso-talde heterogeneoa gara: batzuk baratzean adituak, beste batzuk eskulanetan trebeak… Eta lau arkitekto ere badaude taldean.  Oso argi azaldu ziguten zein zen jarraitu beharreko bidea: etapaz etapa, gauza txikiak egitea. Horrela lortzen da eraginkorrak izatea.

Eta alderdi ekonomikoari nola egin diozue aurre?

Baratza egiteko, Gasteizko Udaleko Ingurugiro Gaietarako Ikastegiak emandako dirulaguntza dugu. Eta bestetik, Jaurlaritzak mugikortasuna sustatzeko duen programara aurkeztu gara eta dirulaguntza eman digute.

Eta bukatzeko, beste ekimen bat ere abiatu duzue, ezta?

Gasteizko zenbait guraso elkartek plataforma bat sortu dugu eskola-inguru seguru, osasuntsu eta hezkidetzaileen inguruan elkarrekin lan egiteko. Hurrengo astean aurkeztuko dugu gure ekimena.

2021ko Martxoaren 7an (más abajo, en castellano)

Patioaren inguruan hasitako prozesuan berririk balego jakinaraziko genizuela agindu genizuen, eta hortara dator post hau. Hona azkena eman diren pausoak, eta eman asmo ditugunak.

Esan genizuen moduan, patioaren inguruko gogoeta parte-hartzailea abiatzeko batzordea sortu genuen (Udalean ordezkaritza duten hiru alderdiak, Ikastolak, Ongizate Sailak, Kultura teknikariak, patioaren ohiko erabiltzaile batek eta Arnok osatzen dute batzordea). Martxoaren 4an biltzekoak ginen, bigarren batzar bat egiteko, baina atzeratu egin da batzarra.

Ikastolako zuzendaritzaren konpromisoa dugu gure proposamena klaustrora eramateko. Baikorrak gara klaustro horren emaitzari dagokionez, zaila izango litzaiguke ulertzea partaidetzazko hausnarketa batetik abiatzen den proposamen bati ezezko erantzuna ematea, eta, horregatik, laster sentsibilizazio-kanpaina bat hasiko dugu Arnotik patioaren inguruan.

Patioa eraldatzeko proiektua epe luzerako proiektua denez, Bitartean..,

Patioa arratsaldez modu inklusiboagoan erabiltzeko bigarren proposamena

Otsailaren 23an bigarren proposamen bat aurkeztu genion Udalari. Garbi utzi genion proposamen hau behin behineko irtenbide bat baino ez dela. Proposamen hau maiatzaren 31 arte aplikatzekoa da. Planteatu duguna da tarte horretan eta 16:30etik 18:00etara, patioa hiru zatitan banatzea. Komunetatik gertuen dagoen espazioagordeko genuke futbolerako, eta gainerako bi zatiak jolas librerako. Astelehenetik ostiralera aplikatzea nahiko genuke (Eskola Kirola hasten dugunean, ostiralak kanpo lagako ditugu)

Patioaren egungo egiturak eta diseinua ez dator bat hezkuntzaren balioekin eta ez du haur guztien osasunerako eskubidea errespetatzen. Ikus: Eusko Jaurlaritzaren Eskoletako jolastokiak eraldatzeko proiektu parte-hartzaileak egiteko gida Gure jolastoki handia kirol jakin batzuetan aritzeko prestatuta dago, eta ondorioz, erabilera ez dela izaten ekitatiboena. Ikastolako jolastokiaren espazioa ikasle guztiek erabili ahal izatea nahi dugu, topagune bihurtzea familientzat. Guzti horri eta aurrez atal honetan esandakoei erantzuten die gure proposamenak.

Laster sentsibilizazio-kanpaina bat hasiko dugu Arnotik patioaren inguruan.

Familiekin informazio eta sensibilizazio saioak antolatuko ditugu. Patioaren proiektua aurrera ateratzeko gurasoen parte hartzea ezinbestekoa da. Hau ez da gaur egungo ARNOko juntaren proiektu bat, baizik eta Hezkuntza komunitatearen osokoa da.

Bestaldetik,hitzaldi bat lotzen ari garaantzeko esperientzietan parte hartu duten guraso elkarteren bateko ordezkariekin eta hezkuntza inklusiboa alorreko aditu batekin. Lotu bezain laster jakinaraziko dizkizuegu eguna eta ordua.

ACTUALIZACIÓN 7 de marzo de 2021

Prometimos comunicar en caso de novedades y este post responde a ello.

Como ya os dijimos, hemos creado una comisión para iniciar una reflexión participativa sobre el patio (formada por los tres partidos representados en el Ayuntamiento, Ikastola, Departamento de Bienestar, Técnica de Cultura, un usuario habitual del patio y ARNO). Íbamos a reunirnos el 4 de marzo para celebrar una segunda reunión, pero se ha retrasado. 

Contamos con el compromiso de la dirección de la ikastola de llevar nuestra propuesta al claustro”. Somos optimistas en cuanto al resultado de dicho claustro, nos resultaría difícil de entender una respuesta negativa a una propuesta que parte de una reflexión participativa, y es por ello que en breve comenzaremos una campaña de sensibilización en torno al patio desde ARNO

Como el proyecto de transformación del patio es un proyecto para largo, mientras tanto..,

Segunda propuesta de ARNO para un uso más inclusivo del patio por las tardes

El 23 de febrero presentamos una segunda propuesta al Ayuntamiento. Dejamos claro que se trata tan solo de una solución provisional. Esta propuesta sería de aplicación hasta el 31 de mayo. Lo que hemos planteado es que en ese periodo y de 16:30 a 18:00, el patio se divida en tres partes. Tendríamos el espacio más cercano a los baños para el fútbol y las dos partes restantes para el juego libre. Deseamos que se aplique de lunes a viernes (cuando iniciemos el Deporte Escolar, los viernes no se aplicaría esta distribución)

Pensamos que la estructura y diseño actuales del patio no se ajustan a los valores educativos y no respetan el derecho a la salud de nuestras hijas e hijos. Consultar la ‘Guía para la elaboración de proyectos participativos para la transformación de los patios escolares’ del Gobierno Vasco. Nuestro patio grande está preparado para practicar determinados deportes, por lo que su uso no es el más equitativo. Queremos que el espacio del patio de la ikastola pueda ser utilizado por todo el alumnado y que se convierta en un lugar de encuentro para las familias. La propuesta responde a todo ello y a lo expuesto anteriormente en este apartado.

En breve comenzaremos una campaña de sensibilización en torno al patio desde ARNO.

Estamos preparando unas sesiones informativas con las familias, porque pensamos que este es un proyecto importante en el que la participación de las familias en necesaria.

También estamos preparando una charla con representantes de alguna asociación de padres y madres que han participado en experiencias similares y con una persona experta en Educación inclusiba. Tan pronto como lo tengamos preparado, os comunicaremos el día y la hora.

2021ko otsailaren 10an

(abajo en castellano)

Zer planteatzen dugu?

Patioari buruzko hausnarketa. Patioa esaten dugunean, patio handia eta patio txikia esan nahi dugu. Gure seme-alabek, urtean, 500-1.000 ordu inguru pasatzen dituzte patioan, bai eskolako ordutegian, bai eskola-orduak bukatu ondoren. Gure kasuan, ikastolako patioaren egitura eta diseinua ez da pedagogikoa; kirol gune bat da, eta kirol jakin batzuetan aritzeko egokituta dago. Espazioaren diseinuak eragin zuzena dauka gure seme-alaben garapenean, eta erabilera ez ekitatiboak bultzatzen ditu; eta, era berean, erreproduzitu egiten ditu genero-kulturen definizioa eta nesken eta mutilen arteko desparekotasunak indartzen dituzten rolak, botere harremanak eta jarrerak; Batzuek kontrola, prestijioa, protagonismoa, pribilejioak ikasten (barneratzen) dituzte, eta beste batzuek sumisioa barneratzen dute edota bigarren ilaran egoten ikasten dute. Aldi berean, horren aktibo ez diren umeak eta txikienak bazterrean geratzen dira. Bestaldetik, Osasunerako Mundu Erakundeak ariketa fisikoa egunean gutxienez 60 minutuz egitea gomendatzen du, eta patioaren egungo erabilerak eskubide hori zailtzen die ume askori.

Gure ikuspuntutik, patio batek ikaskuntza, mugimendua eta kalitatezko harremanak eta esperientziak eraikitzeko gune inklusiboa izan behar du, beti ere berdintasuna eta aniztasunarekiko errespetua oinarritzat hartzen dituena.

Zeinek hartu beharko luke parte?

Umeek, irakasleek, jangelako begiraleek, gurasoek eta beste erabiltzaileek (nerabeek esate baterako).

Zertan oinarritzen da gure proposamena?

Gure seme-alaben osasunerako eskubidean eta hezkuntzaren balioetan: hezkidetza, berdintasuna, elkarbizitza, aniztasuna, erantzukidetasuna…

Zer emaitza espero dugu
Ikasleen artean:
– Eskolako jolastokiaren espazioa ikasle guztiek erabiltzea, neskak eta ikaslerik ez aktiboenak ere tartean direla.
– Jolasteko eta mugitzeko aukerak areagotzea eskolako jolastokia erabiltzen denean.
– Ikasleek duten taldeko kide-sentipena eta ongizate-sentipena indartzea, jolastokiaren eraldaketa beraiena sentituz.
– Jarduera gehiago egingo dutenez gero, ikasleen osasuna eta garapen kognitiboa hobetzea.
– Ikasleen garapen emozional egokian laguntzea.

Ikastetxean:
– Eskoletako jolastokiak hezteko lekutzat berrartzea, jolastokia tresna pedagogikotzat erabiliz.
– Familiekiko harremanak sendotzea.
– Gatazka-egoerak murriztea.
– Erabilera desberdinetarako egokiak diren lekuak sortzea.
– Ingurunean parte hartzea, inguruneaz jabetzea, eta errespeta dadin bultzatzea.
– Biodibertsitate handiagoko gune dinamikoagoak sortzea modu jasangarrian, urtaroen zikloak eta ziklo naturalak behatzeko moduan.

Familietan:
– Jolastokia eskola-orduz kanpoko topagune eta sozializazio-gune erakargarritzat hartzea.
– Eskola-ordutegitik kanpo erabilera eta erabiltzaile desberdinak izan ditzan sustatzea.

NOLA GAUDE?

Ikastolarekin: Gure proposamena azaldu diogu zuzendaritzakideei eta Klaustrora eramango dute.

Udalarekin: otsailaren 4an patioaren gaia lantzeko batzordea eratu zen. Batzar horretan daude: Udaleko hiru alderdiak, alkatea, Berdintasun Saileko arduraduna, Ikastola, ARNO eta patioko erabiltzaile partikular bat.

ETA BITARTEAN ZER?

Astean zehar patioa kudeatzeko behin-behineko bigarren proposamen bat aurkeztuko diogu alkateari. Gure proposamenaren helburua gure seme-alaba guztiek patioaz disfrutatzeko aukera izatea da.

Berri gehiago izan ahala, jakinaraziko dizuegu

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¿Qué planteamos?
Reflexión colectiva sobre el patio, el espacio y sus usos.

Cuando decimos patio, nos referimos al patio grande y al patio pequeño. Nuestros hijos e hijas pasan alrededor de 500-1.000 horas al año en el patio, tanto en horario escolar como una vez finalizadas las horas lectivas. Consideramos que tanto la estructura como el diseño del patio de la ikastola no son pedagógicos; el patio grande es un espacio deportivo y está adaptado para la práctica de determinados deportes.

 El diseño del espacio influye directamente en el desarrollo de nuestros hijos e hijas y favorece usos no equitativos, reproduce y alimenta la definición de roles de género, relaciones de poder y actitudes que refuerzan las desigualdades entre chicas y chicos; algunos aprenden (interiorizan) el control, el prestigio, el protagonismo, los privilegios mientras que otras niñas y niños interiorizan la sumisión o aprenden a estar en segunda fila. 

Al mismo tiempo, los niños menos activos y los más pequeños quedan al margen. 

Por otro lado, la Organización Mundial de la Salud recomienda realizar ejercicio físico al menos 60 minutos al día, y el uso actual del patio dificulta este derecho a la salud de muchos niñas y niños

Desde nuestro punto de vista, un patio debe ser un espacio inclusivo que favorezca  el aprendizaje, el movimiento y las relaciones y experiencias de calidad, siempre desde la igualdad y el respeto a la diversidad.

¿Quién debería participar en la reflexión?

Niñas y niños, profesorado, monitoras de comedor, madres y padres así como otras usuarias (adolescentes por ejemplo).

¿En qué se basa nuestra propuesta?

En el derecho a la salud de nuestros hijos e hijas y en los valores de la educación: coeducación, igualdad, convivencia, diversidad, corresponsabilidad

Qué resultados esperamos


Entre el alumnado:


– Utilización del espacio del patio escolar por todo el alumnado, incluyendo a las chicas y a los alumnos más inactivos.
– Aumentar las posibilidades de juego y movimiento cuando se utiliza el patio escolar.
– Reforzar el sentimiento de pertenencia y bienestar del grupo al que pertenece el alumnado, sintiendo como propia la transformación del patio.
– Mejorar la salud y el desarrollo cognitivo del alumnado gracias al aumento de la actividad.
– Contribuir al adecuado desarrollo emocional del alumnado.


En el centro:


– Entender los patios escolares como espacio educativo utilizando el patio como herramienta pedagógica.
– Reforzar las relaciones con las familias.
– Reducción de situaciones conflictivas.
– Creación de espacios aptos para diferentes usos.
– Participación, toma de conciencia y respeto del entorno.
– Crear espacios más dinámicos de mayor biodiversidad de forma sostenible, observando los ciclos estacionales y naturales.


En las familias:


– Consideración del patio como punto de encuentro y socialización atractiva fuera del horario escolar.
– Promover diferentes usos y usuarias fuera del horario escolar.

¿Cómo estamos?

Con la Ikastola: hemos explicado nuestra propuesta a la dirección y la llevarán al Claustro.

Con el Ayuntamiento: el 4 de febrero se constituyó la comisión para tratar el tema del patio. En esa asamblea están los tres partidos del Ayuntamiento, alcaldía, la responsable de Igualdad sel Ayuntamiento, la Ikastola, Arno y un usuario particular del patio.

¿Y entretanto qué?

A lo largo de la semana presentaremos al alcalde una segunda propuesta provisional de gestión provisional del patio. El objetivo de nuestra propuesta es que todas nuestras hijas e hijos puedan disfrutar del patio con tranquilidad, a su manera y desde sus situaciones vitales

Os iremos informando